Welcome to Traumeverden.net

Dette er et diskusjonsforum for deg som strever med angst og angstrelaterte tilstander (PTSD og/eller ulike former for dissosiasjon) hovedsakelig etter traumer. Traumet kan skyldes en enkelt hendelse eller flere hendelser som barnog/eller voksen. Ingen traumer er for små. Det viktigste er hvordan du har det i dag etter hendelsen. Dette forumet er til for å gi og få støtte, dele erfaringer på godt og vondt, se at du ikke er alene m.m. Det kan også være godt å ha et sted hvor du kan dele din historie og dine tanker med andre. Vi oppfordrer medlemmer til å ha en "moralsk taushetsplikt" om hva andre medlemmer deler av seg og sitt.

Diskusjonsforumet er lukket og du må være innlogget for å få tilgang til kategoriene (se under). Vi håper du bidrar til en konstruktiv debatt og forholder deg til forumets regler.

På dette forumet finner du følgende hovedkategorier:

 

  1. Forum - Traumeverden.net: "Beskjeder fra admin (åpent forum)", "Tilbakemeldinger og Feilmeldinger"
  2. Om meg selv: "Presentasjon (obligatorisk)" og "Bli kjent med hverandre"
  3. Psyk. diskusjon: "Hva som helst", "Angst", "Dissosiasjon", "PTSD", "DID", "Hjelp - jeg er i ferd med å bli gal!", "Selvdestruktiv atferd", "Tanker og følelser" og "Litteratur og lenker"
  4. Generell diskusjon: "Ordet er fritt", "Mat, vekt og ernæring", "Fysisk helse/sykdom, livsstil og trening", Litteratur og poesi", "Vitser og moro!" og "Ønsker kontakt"
  5. Mitt private hjørne: "Dagbok" og "Dikt"

 

Vi har også et omfattende Informasjonsforum med mange artikler om angst, traumer, dissosiasjon, selvhjelp og terapi.
Vi tilbyr også Spørsmål og svar for gjester der du kan stille spørsmål uten å være medlem av forumet.

 

Velkommen skal du være akkurat slik du er!

 

 

Sign in to follow this  
Followers 0
Elli

Eksamensangst hos studenter

Eksamensangst hos studenter

 

Hentet fra: http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=402446&a=3

 

I studenthelsetjenesten og i privat praksis har jeg møtt mange studenter med eksamensangst. Gang på gang har jeg erfart at bak angsten for ikke å klare seg til eksamen ofte skjuler seg en større angst. Det er en angst for at konsekvensene av å mislykkes i studiene vil føre til at man også mislykkes i livet. Disse tankene og fantasiene har klientene i mange tilfeller knapt våget å tenke tidligere. Gjennom et «tenk det verste»-intervju (Grini, 1999) kan man hjelpe dem til å konfrontere denne angsten, en angst som kan ha karakter av en eksistensiell angst.

 

Angsten for å mislykkes

Innholdet og forløpet når det gjelder «tenk det verste»-intervjuene er ofte så like at de nærmest kan legges oppå hverandre. Her bruker jeg Hanne som et eksempel.

 

Hanne klarte seg bra både i grunnskole og videregående skole, og det var nærmest en selvfølge at hun skulle studere videre. Til første deleksamen fikk hun imidlertid en karakter som var dårligere enn forventet. Dette kom som et sjokk på henne. Da hun senere skulle forberede seg til en større eksamen, fikk hun tanker om at hun kanskje ikke ville bestå. Hun nevnte det for foreldrene, men fikk som svar at så flink som hun var, hadde hun ikke noe å frykte. Dette forsterket angsten, og hun holdt den siden for seg selv. Eksamen opptok etter hvert tankene både dag og natt. Hun fikk problemer med å sove, mistet appetitten og ble plaget med spenninger og uro. Når hun åpnet en pensumbok, fikk hun hjertebank, og fordi tankene hele tiden kretset om eksamen klarte hun ikke å konsentrere seg om det hun leste. Hun økte tiden på lesesalen, og satt ofte med bøkene utover kveldene på hybelen. Hun gikk ned i vekt og var konstant sliten. Fortvilelsen over ikke å komme videre bare økte. Etter netter med mareritt og svettetokter oppsøkte hun legen som henviste henne videre til psykolog.

 

Da jeg møtte Hanne, forsøkte hun å ta seg sammen og tvang frem et lite smil. Men jeg så tårer, og gråten var nær. Hun trodde ikke lærerne kunne hjelpe henne, og var engstelig for at de ville få et dårlig inntrykk av henne dersom hun bad om hjelp. Overfor medstudentene lot hun som ingen ting, og gav trolig inntrykk av å arbeide både hardt og målbevisst. Av meg ønsket hun at jeg skulle få henne til å konsentrere seg bedre slik at hun kunne gjennomføre eksamen som planlagt.

 

Tenke det verste

Jeg ønsket å forstå mer av hennes angst og spurte:

 

– Hva frykter du skal skje til eksamen?

 

– Jeg er redd for å få en oppgave jeg ikke forstår.

 

– Hva er så farlig ved det?

 

– Jeg får ikke skrevet noe og må le-vere blankt.

 

– Hva om det skjer?

 

– Da stryker jeg jo til eksamen. Dersom de andre studentene får vite det, vil de tro at det er noe galt med meg. De vil snakke bak ryggen min.

 

– Hva så?

 

– De tar meg ikke alvorlig lenger. Ler av meg. Slutter å ta kontakt. Jeg isolerer meg.

 

– Hva med dem hjemme?

 

– Jeg holder det hemmelig for dem.

 

– Hva med studiene?

 

– Jeg melder meg opp til ny eksamen. Men det samme skjer igjen. Jeg stryker.

 

– Vi tenker oss at dette skjer.

 

– Jeg må gi opp studiene. Vet ikke hva jeg skal gjøre videre. Alt er håpløst. Foreldrene mine blir fortvilet. Mor bryter sammen. Far blir sint og sier jeg må ta meg sammen.

 

– Har fantasien din enda mer på lager?

 

– Jeg har ingen ting å foreta meg, ingen å være sammen med. Jeg må reise hjem og flytte inn på hybelen hos mor og far.

 

Jeg fortsetter å spørre henne på denne måten og svarene faller slik:

 

– Ingen bryr seg om meg og jeg isolerer meg. Jeg blir en belastning på familien.

 

– Naboene trekker på skuldrene og tror det er noe galt med meg.

 

– Legen gir meg tabletter. Jeg får ingen jobb og må få hjelp på sosialkontoret.

 

– Til slutt må jeg legge meg inn.

 

– Alt er håpløst. Det ender med at jeg ikke orker mer og tar livet mitt.

 

Hanne virket ettertenksom, men også lettet etter intervjuet. Det lå i luften at så galt kan det tross alt ikke gå. Vi kunne nå flytte oppmerksomheten på det hun egentlig kom for, eksamensangsten.

 

Eksamensangst er et stort problem for mange studenter, og rammer både helse og studium. Angst oppfattes i mange miljøer som et tegn på svakhet og er knyttet til skam. Derfor forsøker man å skjule angsten bak en vellykket fasade. Ofte blir angsten for å mislykkes til eksamen koplet til en eksistensiell angst, nemlig angsten for å mislykkes totalt i livet. Denne muligheten våger mange ikke tenke på egen hånd. Gjennom å tenke det verste sammen med behandleren, kan hun eller han bli i stand til å bevisstgjøre og konfrontere angsten og få hjelp til å sette ord på den.

1 person likes this

Share this post


Link to post
Sign in to follow this  
Followers 0

Leveregler

Du skal ikke plage andre,
du skal være grei og snill.
Og forøvrig kan du gjøre som du vil.

(Thorbjørn Egners "Kardemommeby")
"Å være forsiktig er bedre enn å be om unnskyldning"
(Engelsk ordtak)

"Det vi får bevisstgjort, kan vi ofte gjøre noe med.
Det vi ikke får bevisstgjort, gjør alltid noe med oss"
(Johnsen Gordon)
"Jeg ønsker å akseptere alle mine følelser, ikke fordi de er gode eller dårlige, riktige eller gale, men fordi de eksisterer og derfor er virkelige!"
(Karsten Isachsen)

"Vil en forfølge angsten og ikke la den herske, får en gå til de stedene hvor den bor"
(Aksel Sandemose)