Welcome to Traumeverden.net

Dette er et diskusjonsforum for deg som strever med angst og angstrelaterte tilstander (PTSD og/eller ulike former for dissosiasjon) hovedsakelig etter traumer. Traumet kan skyldes en enkelt hendelse eller flere hendelser som barnog/eller voksen. Ingen traumer er for små. Det viktigste er hvordan du har det i dag etter hendelsen. Dette forumet er til for å gi og få støtte, dele erfaringer på godt og vondt, se at du ikke er alene m.m. Det kan også være godt å ha et sted hvor du kan dele din historie og dine tanker med andre. Vi oppfordrer medlemmer til å ha en "moralsk taushetsplikt" om hva andre medlemmer deler av seg og sitt.

Diskusjonsforumet er lukket og du må være innlogget for å få tilgang til kategoriene (se under). Vi håper du bidrar til en konstruktiv debatt og forholder deg til forumets regler.

På dette forumet finner du følgende hovedkategorier:

 

  1. Forum - Traumeverden.net: "Beskjeder fra admin (åpent forum)", "Tilbakemeldinger og Feilmeldinger"
  2. Om meg selv: "Presentasjon (obligatorisk)" og "Bli kjent med hverandre"
  3. Psyk. diskusjon: "Hva som helst", "Angst", "Dissosiasjon", "PTSD", "DID", "Hjelp - jeg er i ferd med å bli gal!", "Selvdestruktiv atferd", "Tanker og følelser" og "Litteratur og lenker"
  4. Generell diskusjon: "Ordet er fritt", "Mat, vekt og ernæring", "Fysisk helse/sykdom, livsstil og trening", Litteratur og poesi", "Vitser og moro!" og "Ønsker kontakt"
  5. Mitt private hjørne: "Dagbok" og "Dikt"

 

Vi har også et omfattende Informasjonsforum med mange artikler om angst, traumer, dissosiasjon, selvhjelp og terapi.
Vi tilbyr også Spørsmål og svar for gjester der du kan stille spørsmål uten å være medlem av forumet.

 

Velkommen skal du være akkurat slik du er!

 

 

Sign in to follow this  
Followers 0
Teddy

Att förstå barn och unga med problem

http://www.strategier.se/hda.lasso?id=143418179751152

 

Elever med beteende- och inlärningsproblem är en utmaning för skolan. Nyligen gav den kanadensiske psykologen Gordon Neufeld en studiedag för 220 svenska skolpsykologer och förskolepsykologer på temat "Making Sense of Troubled Kids".

Dr Neufeld börjar resonemanget i en annan ända och frågar sig vad som kännetecknar en hälsosam utveckling där barn är på väg att växa mot sin fulla potential: "Vi måste veta hur psykisk hälsa ser ut för att kunna förstå psykisk ohälsa." Han konstaterar vidare att inga farmaceutiska preparat kan få oss att mogna. Inte heller är mognad kopplat till gener, och inte kan mognad läras ut. Under goda betingelser är växande något som sker helt spontant.

Idag får "problembarn" ofta symptomdiagnoser, som exempelvis ADHD, baserade på observerbara beteenden men utan intresse av orsakerna till beteendena. Dr Neufeld tillämpar ett annat synsätt. Han presenterar tre olika symptomkategorier baserade på de underliggande orsakerna. I dessa lyckas han infoga i stort sett alla kända problembeteenden hos skolbarn.

Med bas i utvecklingspsykologi, anknytningsteori och neurovetenskap visar han sedan att grundorsaken för alla tre symptomtyperna är barnens dåliga eller obefintlig kontakt med sina känslor. Detta beror i sin tur ofta på emotionell överbelastning och emotionella försvar. Utan känslor inget växande. Kroppen är antingen i försvar eller i växande, men kan inte göra båda sakerna samtidigt.

Ett barn i kroniskt emotionellt försvar kommer att få både beteendeproblem och inlärningsproblem. De får en diagnos och blir ett barn med särskilda behov.

Den emotionella överbelastningen kan ha många orsaker: alltför lång separation från de som står eleven närmast, sårande kommentarer från jämnåriga, mobbning, för stora krav på prestation, och skamkänslor. När det blir för mycket ingriper hjärnan och dövar vissa känslor, eller stänger av den sensoriska input som ger upphov till känslorna - allt i syfte att vi ska kunna fortsätta fungera i en alltför sårande omgivning. Men de emotionella försvaren hindrar mognad, och har betydande biverkningar på beteende och lärande. Barnet kan bli svårt eller omöjligt att ha i klassrummet eller på avdelningen, symptomen ges en diagnos och vi har en elev med "särskilda behov". Dussintals diagnoser har kokats ner till en enda grundorsak. Allt enligt dr Neufeld.

Processen accentueras förstås hos högkänsliga barn, alltså barn som reagerar starkare på olika stimuli än typiska barn.

Lösningen är lika enkel att förstå som omständlig att tillämpa i praktiken. Barnen behöver den trygga närande vuxenkontakt där känslorna kan kännas. Den otrygga sårande jämnårigkontakten måste minskas. När känslorna kommer tillbaka och den emotionella tryggheten säkrad kommer växandet åter.

Lycka till! Jonas Himmelstrand

Läs mer på www.strategier.se/727.html

Share this post


Link to post
Sign in to follow this  
Followers 0

Leveregler

Du skal ikke plage andre,
du skal være grei og snill.
Og forøvrig kan du gjøre som du vil.

(Thorbjørn Egners "Kardemommeby")
"Å være forsiktig er bedre enn å be om unnskyldning"
(Engelsk ordtak)

"Det vi får bevisstgjort, kan vi ofte gjøre noe med.
Det vi ikke får bevisstgjort, gjør alltid noe med oss"
(Johnsen Gordon)
"Jeg ønsker å akseptere alle mine følelser, ikke fordi de er gode eller dårlige, riktige eller gale, men fordi de eksisterer og derfor er virkelige!"
(Karsten Isachsen)

"Vil en forfølge angsten og ikke la den herske, får en gå til de stedene hvor den bor"
(Aksel Sandemose)